Column: de boemerang van de Notre-Dame

Direct na de verschrikkelijke brand in de Parijse Notre-Dame duikelden de rijkste mensen van Frankrijk over elkaar heen om een donatie voor de reconstructie van dit imposante kerkgebouw te geven.

Daarbij kwam de slechte zakelijke verhouding tussen de grootste Franse ondernemers Bernard Arnault 2019columfalcon1(LVMH) en Pinault (o.a. Chat. Latour) aan het licht. Arnault bood 200 miljoen euro, Pinault 100 miljoen.

Ik had ooit het genoegen te worden vervoerd in het nieuwste privévliegtuig van Arnault (Falcon) waarin ik als vlieggek gezeten tussen de twee piloten werkelijk stom verbaasd was dat (vanaf vliegveld Rotterdam) het toestel zoveel vermogen bij de take-off kon genereren dat het leek alsof we nauwelijks een ‘runway’ nodig hadden.

Binnen stonden de koelkasten met de beste champagnes van LVMH. Mijn collega’s grepen de gelegenheid aan om diverse Möet & Chandon’s  te proeven, de Dom Perignon’s en andere  mousserende (en dure) versnaperingen. Het uiteindelijk doel was het vliegveld van Cognac waar het ontvangstcomité van Hennessy klaarstond om de gasten in de watten te leggen.

Terug naar de Notre-Dame van nu. De gele hesjes, Frankrijk’s grootste huidige oppositie, kwam dit weekend met nog meer demonstranten als reactie op de snelle en grote toegezegde donaties ten bedrage van bijna 1 miljard. Waarom is er geen geld voor de mensen met lage inkomens en waar blijft het plan om de belasting op basisproducten te verlagen, was hun geïrriteerde reactie.

2019tijl1Marketeers van LVMH en de andere ‘sponsors’ schrikken zich nu een hoedje. Wat bedoeld was als steun voor een bijzondere kerk in Parijs en de positieve promotie voor het bedrijf, keert zich nu tegen de miljarden-bedrijven zèlf.

Het boemerangeffect is duidelijk. Waar halen deze bedrijven het geld vandaan terwijl de gemiddelde Fransman er steeds moeilijker voorstaat? Ze zullen zeker een belastingvoordeel voor hun donatie ontvangen, is hun reactie.

Veel (jonge) mensen weten niet wie Tijl Uilenspiegel was. Onze gewaardeerde Belgische bezoekers weten dat waarschijnlijk wel.

Hij sprak ooit de woorden:  “Ze haten me, maar ik maak het er ook naar”. Dat kan Macron in zijn zak steken. De marketingafdeling van de geldschieters heeft veel te vergaderen.

Jan Rook

Vorige column: klik hier

 

 

Reacties