Op 14 april 1912 zonk het stoomschip Titanic op zijn reis via de noordelijke Atlantische route. Van de 2200 opvarenden overleefden 1500 mensen het niet. Volgens Philip Franklin, de vicepresident van White Star Line, was het schip onzinkbaar. De waarschuwingen van andere schepen in de buurt werden door de kapitein in de wind geslagen.
Veel sectoren in de internationale wijnsector steken hun hoofd in het zand. Zeven waarschuwingen in het laatste decennium die onderbouwd zijn door feiten en statistieken, ondersteunen de situatie waarin de wijn terecht is gekomen. De eerste waarschuwing betreft de antialcohol houding.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kwam tot de conclusie, dat er geen veilig niveau voor alcoholconsumptie bestaat. De wijnsector wierp tegen, dat het Mediterrane dieet, de geschiedenis en cultuur van de wijn en slogan ‘Drink met mate’ ook in de discussie moet worden meegenomen. Het draait om duurzaamheid en authenticiteit en gematigde consumptie. Bier is voor de jonge generatie belangrijker dan wijn.
De tweede waarschuwing betreft de houding van de nieuwe generatie. Ze drinken net zoveel als de oudere generatie, maar geven meer aandacht aan verpakking, marketing en verantwoorde wijnbouw. Het resultaat is een dalende verkoop. Het is niet verwonderlijk, dat bijvoorbeeld Chili overweegt om 20.000 ha wijnstokken te rooien. Hoe reageert de wijnsector hierop?
De derde en meest urgente waarschuwing heeft te maken met klimaatverandering. In een recente studie die is opgesteld door zeven wetenschappers, waaronder de Nederlander Cees van Leeuwen van de Universiteit van Bordeaux, is er sprake van sterke negatieve en sociale en economische gevolgen door droogte en hogere temperaturen in bekende wijnregio’s. De opstellers van het rapport melden dat de sector in bepaalde gevestigde regio’s zich moet aanpassen. Extreme weersomstandigheden maken deel uit van het nieuwe normaal. De wijnstok zal met meer ziektes te maken krijgen. De gevreesde verandering vraagt om duidelijke actie.
Wijnbouw is een kostbaar landbouwkundige sector. Tim Atkin MW vraagt zich af hoe de situatie over 20 jaar zal zijn. De waarschuwingen spreken boekdelen en hij ziet de ijsberg al aan de horizon.
Ik zag een tijdje geleden een reclame spot met havenarbeiders die zeer voorzichtig een kostbare piano aan boord van een schip hijsen. Daarna werd ingezoomd op de naam van het schip: Titanic. Het is niet te hopen dat de kostbare piano staat voor de wijnsector.
Artikel Tim Atkin MW: klik hier
Jan Rook