Black Friday is de naam voor de week na de Amerikaanse Thanksgiving. Het is de traditionele start van de kerstaankopen in de Verenigde Staten. Veel Amerikaanse winkels bieden hoge kortingen en gaan vaak vroeger open om het toegestroomde publiek van dienst te zijn.
In Nederland kijken we nuchter naar dit ‘verkoopcircus’. Wij hebben te maken met een recessie en een consument die de hand op de knip houdt. De Black Friday is vooral een marketinginstrument voor de (middel) grote bedrijven. Nog onlangs maakte de Autoriteit Financiële Markten bekend,dat ze onderzoek doen naar het verhogen van de prijzen om na enige tijd de prijs weer lager te zetten en daarmee hun kortingen groot adverteren.
In de wijnhandel verwacht men niet dat de wijnconsument staat te dringen om van de aangeboden ‘kortingen’ massaal gebruikt te maken. De wijnen moeten tussen nu en drie weken verkocht worden. De condities zijn erop gericht om een pakket aan wijnen nu neer te zetten, omdat na Sinterklaas de handel ‘gelopen’ is. De wijnsector kan beter in het voor- of najaar met een ‘wijnen van de week’ komen. In Frankrijk pakken de supermarkten in september/ oktober met wijn groot uit in de ‘Foire des Vins’. De wijnconsumptie loopt daar ook terug en de jaarlijkse ‘wijnmarkt’ ziet de omzet teruglopen.
De gastronomie heeft weinig aan ‘Black Friday’. Kortingen zijn geen optie. Het is al een kunst om de overheid terug te betalen door de steun tijdens Corona. Personeel is moeilijk te krijgen en de kosten zijn gestegen.
De slechte adem van de consumptiemaatschappij is het gevolg van de drang om steeds meer te consumeren. Gelukkig hebben wij geen Black Friday nodig. Zwart is sowieso een heet hangijzer. Zwarte Piet kan niet meer. Sinterklaas is de volgende. Hij kan zich niet meer op een witte schimmel vertonen.