Deze week werd bekend dat de overkoepelende organisatie van bordeaux-producenten (CIVB} met een nieuw marketingplan komt met de naam ‘Join de Bordeaux team‘. Daarmee wil de organisatie een moderne uitstraling geven van het historische wijngebied. De campagne bestaat uit digitale activiteiten in de belangrijkste landen. De belangrijkste exportlanden zoals o.a. het Verenigd Koninkrijk komt als eerste aan de beurt, waarna in 2025 Japan en China centraal staan. Hart van de nieuwe marketingaanpak is het centraal stellen van de mensen die in Bordeaux wijnsector werkzaam zijn zoals handelaren, restaurateurs en retail die het gevoel van de ‘community’ vormen.
Daar komt de aap uit de mouw. De campagne ondersteunt vooral de gemeenschap in Bordeaux in plaats van de markt centraal te stellen. Het inspelen op de aankoopmotieven in de verschillende exportlanden zou de doelstelling moeten zijn. De marketing-manager van CIVB geeft ruiterlijk toe, dat de behoefte in Bordeaux aan nieuwe werknemers in de sector een grote rol spelen.
De promotie zou niet gericht moeten worden op het oude imago van bordeaux. De wijnen van het belangrijke wijngebied worden gezien als niet-trendy, stoffig en verouderd in de ogen van jonge wijnconsumenten. De marketing-manager vindt dat bordeauxwijn een serieus imago heeft en voor speciale gelegenheden uiterst geschikt is.
In mijn marketing-visie is niet de maker of verkoper belangrijk, maar wat bordeauxwijn voor de wijndrinkers in de belangrijkste landen betekent. Ik krijg het gevoel, dat men de kool en de geit wil sparen. Laten zien dat je de betalers aan de campagne serieus neemt door ze centraal te stellen en de belangrijkste landen met een campagne op een hoop vegen. De wijnconsumenten in de UK bevinden zich op een ander niveau dan die in Japan en China.
Bordeaux heeft het moeilijk en staat voor veel uitdagingen. Met deze campagne gaat het niet lukken.
Jan Rook
Bron: klik hier