Ronald de Groot (RdG) van PW kondigt in zijn column aan om voortaan een borg te vragen voor het deelnemen aan een begeleide proeverij. Is dit een signaal dat de belangstelling voor dergelijke bijeenkomsten afneemt en daarmee de commerciële opdrachtgever van een wijnevenement eist dat de proeverij door voldoende professionals wordt bezocht?
RdG schrijft: “Daarom hebben we besloten, bij wijze van experiment, om voor workshops die gratis toegankelijk zijn, een borg te vragen. Deze wordt geretourneerd als je komt opdagen, maar wordt geïncasseerd bij niet of te laat afzeggen. Dit kost ons geld en inspanning, maar hopelijk zal de bezetting beter zijn. En dat is weer een zorg minder. Best spannend, hoe en of het werkt. En jammer dat de ‘goeden’ onder de ‘kwaden’ moeten lijden. Maar er moet iets gebeuren” (einde citaat).
De hoofdredacteur zegt dat hij de introductie van de borg best spannend vindt. Dit kan ik me wel voorstellen. Maar om nu een borg te vragen (hoeveel staat er niet bij) zoals restaurants dit voor een tafelreservering doen, lijkt me meer een noodgreep en een signaal dat er te weinig belangstelling voor een dergelijke (commercieel) gebeuren is. Nog even los van de juridische onderbouwing zijn er kennelijk zo weinig professionals geïnteresseerd dat men de aanwezigen bij een proeverij niet kan verleiden om toch nog even de workshop te bezoeken.
De aangekondigde maatregel heeft denk ik een averechts effect. Professionals laten zich niet voor gratis proeverijen (die overal gegeven worden) verleiden om een borg te betalen. Gevolg: nog minder deelnemers aan de workshops. Waar blijft trouwens de borg als iemand niet komt opdagen?
Jan Rook
Vorige column: klik hier
Reactie Ronald de Groot:
Ik werd door Paul Molleman gewezen op een reactie op Wijnplein op onze nieuwe strategie om een borg te vragen voor onze workshops. Ik begrijp je reactie niet helemaal. In mijn stuk schrijf ik dat we veel mensen moeten teleurstellen die wilden inschrijven, maar dat niet kunnen omdat anderen hen voor zijn geweest. Bijna alle workshops die we organiseren zijn ruim overtekend. Om vervolgens tegen een no-show van 50% aan te kijken. Dus het omgekeerde is het geval. Er is geen gebrek aan belangstelling, zoals je suggereert -op grond waarvan?- maar een teveel. En dan ook van ‘professionals’ die niet komen opdagen.