Column: ‘Miau’

Verpakking is een belangrijk commercieel instrument. In wijn zijn er mooie voorbeelden van de bijzondere vorm van flessen, de etiketten en de informatie.

Zo kwam ik in de Cava-streek een fles tegen van een gereputeerde producent die niet rechtop kon staan. Alleen in een koelemmer in restaurants kan de betreffende fles worden geplaatst.

De etiketten vormen een rijke bron voor studenten commerciële economie en marketing. Wat moet op het etiket (wettelijk) staan en wat kan de prestige van de wijn voor een hogere prijs betekenen. Het woord ‘Premium’ blijkt in de bier – en wijnsector favoriet.

Tijdens mijn vakantie vroeg mijn vrouw om uit de (Spaanse) supermarkt een blikje tonijn mee te nemen voor een mooie salade. Ik zocht in de schappen van de visconserven en ontdekte de tonijn in blik. Terug op onze vakantiestek, vroeg mijn vrouw, of ik het etiket van het blikje gelezen had.

Ik moest bekennen dat ik alleen op het Spaanse woord ‘tuna’ had gelet. Op het blikje stond het merk ‘Miau’. Ik vertelde mijn vrouw dat ik het blikje niet op de afdeling dierenvoer had gekocht… Toch moet ik bekennen, dat de naam ‘Miau’ niet bepaald doet denken aan het ingrediënt van onze salade…

Ik moest denken aan een incident in een AH in Nederland. Een mevrouw voor mij legde 20 blikjes kattenvoer op de band. Ik kon het niet nalaten om tegen haar te zeggen: ”dat wordt smullen vanavond!”

Als ‘blikken’ konden doden…

Jan Rook

 

 

Reacties