Deel 1 Kennismaking
In vijf delen doet hoofdredacteur Jan Rook verhaal van de bijzondere ervaring met een grote drankenfirma waar hij voor zes maanden was ingehuurd als wijnspecialist voor M&R (afkorting die snel duidelijk wordt).
Tijdens mijn vakantie las ik in een groot ochtendblad dat een firma voor zes maanden een wijnspecialist zocht om de verkopers in de buitendienst te adviseren.
Het gereputeerde personeelsadviesbureau Mercuri Urval nodigde mij uit voor een selectiegesprek. Na een goed onderhoud en gelet op mijn achtergrond (Hogere Hotelschool Commercieel) en het diploma Vinoloog vond het bureau het voldoende om mij aan de opdrachtgever voor te stellen.
Het eerste gesprek in Rijswijk bij M&R met de Algemeen Directeur was goed. Hij was een kleine chique man die deftig overkwam. Het was deze topman van het bedrijf die wijnen in het assortiment wilde opnemen. Een niveau lager kreeg ik te maken met de Verkoop Directeur die bepaald ‘not amused’ was dat ik de verkopers retail zou aansturen op hun bezoeken aan de wederverkopers zoals slijterijen. De baas van de verkoop moest nu naast zijn merken zoals o.a. Martini, William Lawson en Offly Port ook plaatsmaken voor de wijn in het verkoopverhaal. Het stoom kwam nog net niet uit zijn oren, maar het ingewikkelde verhaal van wijn zou in zijn beleving tijdrovend zijn en ten koste van het merkengedistilleerd gaan. Daarmee was de gespannen situatie duidelijk.
Deel 2: klik hier