Terug in Nederland kreeg ik als verkoopdoelstelling 100.000 flessen van de merkwijn Beau Rivage. De naam werd al snel door de verkopers omgedoopt tot Beau Ravage.
Ik verdeelde de ’target’ over de zes verkopers in de retail. De verkopers in de randstad kregen wat meer op hun bord. De mannen in het noorden wat minder. Ik begeleide de merkenvertegenwoordigers tijdens een hele dag meerijden in hun rayon. Dat vonden ze niet leuk. Tijdens de dag verklapte ik , dat indien de verkoop niet op ‘koers’ zou liggen ik iedere dag met ze zou meerijden. Dat werkte…
Sjoemelen met de conditie
Bij de bezoeken aan de slijterijen werd het openingsgesprek begonnen met Martini, gevolgd door de andere merken zoals oa. William Lawson, Eristoff Vodka en Offley Port. Tenslotte kwam de Beau Rivage ter sprake. De verkopers hadden de conditie zes flessen is 1 magnum. Bij een aantal verkooppunten liep het gesmeerd en de magnum hoefde niet te worden ingezet. Op de ‘lastige’ verkooppunten werd de magnum wel ingezet. Bij bezoeken aan de moeilijkste detaillisten kwam de conditie met de magnum uiteraard wel op tafel. Bij de meest kritische verkopers werden bij zes flessen zelfs 2 magnums (uit de opgebouwde voorraad) gratis aangeboden. Dat hier gedonder van zou komen ligt voor de hand.
De slijter die een collega sprak vertelde hem dat de magnum Beau Rivage een goede conditie was. Zijn collega antwoorde dat hij bij die flessen helemaal geen magnum kreeg. Die werd natuurlijk kwaad. Een andere detaillist belde een paar weken later naar M&R met de vraag of die conditie zes flessen 2 magnums nog te doen was… In de gesprekken met de verkopers bleek dat de vindingrijkheid zich ook tot andere merken uitstrekte.
4 maanden 100.000 flesssen
Mijn target werd in 4 maanden gehaald. Daardoor kreeg ik wat meer ruimte om zelf te verkopen. Het was niet alleen Beau ‘Ravage’, maar ook een goede Sancerre die ik introduceerde en Champagne Pommery.
Jumping Amsterdam
M&R had een verkooppunt op Jumping Amsterdam voor een glas of fles Pommery. Ik zorgde voor de administratie. Op de tweede dag van dit prestigieuze evenement begon ik met het noteren van de voorraad en kwam tot de conclusie dat 60-80 flessen champagne waren verdwenen. Later hoorde ik, dat bewakers van een bekend ‘beveiligingsbedrijf’ aan het roven waren geslagen in de nachtelijke uurtjes. Een handige medewerker van M&R sloeg aan het creatief boekhouden en er kraaide niemand meer naar.
Verkoop verboden
Ik ging zelf op pad om de verkoop te bevorderen. Bij een groot bedrijf in Utrecht was het raak. Ze gaven me een grote order die ik trots naar het bedrijf in Rijswijk meenam. De verkoopdirecteur liet geen gelegenheid voorbij gaan om mijn werkzaamheden te saboteren. Toen hij van die grote order hoorde liep hij op mij af en zei dat hij eerste de kredietwaardigheid van de opdrachtgever zou controleren. Daar kon ik het dan mee doen.
Deel 4 klik hier
In deel 4: de wanorde bij het bedrijf en het einde van mijn dienstverband