Column: Gastronomie moet zich aanpassen

Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) is aanpassen aan de nieuwe trends essentieel voor de continuïteit.

Restaurants Trends (CBS)

De restaurantbranche heeft te maken met veranderende klantwensen en marktomstandigheden. De komst van sociale media en online bestelplatforms heeft bedrijven gedwongen zich aan te passen aan de veranderende markt. Er is ook een groeiende vraag naar vegetarische en veganistische gerechten, omdat steeds meer consumenten deze diëten omarmen.

Kostenbewustzijn en groene initiatieven staan steeds meer centraal. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze klanten aantrekken en behouden met een gevarieerd aanbod dat aansluit bij diverse voedingsvoorkeuren.

Dit vereist concurrerende prijzen, de juiste locaties en een sterke online aanwezigheid, evenals het voldoen aan de regelgeving vanuit de EU met betrekking tot ingrediënten, allergeneninformatie en voedselveiligheid. Einde citaat.

Recent stond in het horecavakblad, dat een horecabedrijf zijn terras niet langer verantwoord vindt. Dit is bepaald geen moedige uitspraak, immers vandaag begint de officiële herfst en meerdere bedrijven ruimen het terras op.

Ernstiger vind ik mijn ervaring met de ‘keuken’ van een maaltijdverstrekkende bedrijf in Brabant. Ik bestelde een kaaspannenkoek. Eenmaal klaar,kreeg ik voor mijn neus een armetierige pannenkoek waar twee plakjes kaas waren gelegd. Hoe gek kun je het maken? Het personeel (waarschijnlijk Polen) weet van toeten noch blazen. Je kunt ze het niet kwalijk nemen. Er is duidelijk een gebrek aan opleiding en horeca-ervaring.

Om kosten te besparen, gebruikt de branche steeds meer buitenlandse medewerkers. Ik heb daar geen moeite mee, maar zorg dat die mensen goed worden geïnstrueerd.

CITAAT: FIRMFOCUS

FOTO TIPPS DEUTSCHLAND

Reacties