Eind vorige week opende ’s werelds meest toonaangevende evenement van de internationale kunstwereld TEFAF (The European Fine Art Fair) de deuren. Tijdens de eerste 2 dagen hadden alleen vermogende kunstverzamelaars toegang. De vele privévliegtuigen uit alle landen verdrongen zich op het platform van Maastricht-Aachen Airport. De beurs in het Maastrichtse evenementencomplex MECC (Maastricht Exhibition & Congress Centre) was nog groter en indrukwekkender dan die van 2014. Bij de entree was een enorm kunstwerk van verse witte bloemen neergezet die tot het plafond reikte. De hele beurs kwam lichter over en de paden waren breed genoeg om de bezoekers te laten rondlopen. Vooral de afdeling van de sieraden en juwelen zag er prachtig uit. De handelaren in schilderijen hadden een aantal unieke nieuwe stukken meegenomen. Boven alles steeg natuurlijk de pas ontdekte Rembrandt uit. De mensen verdrongen zich voor het kleine en prachtig gerestaureerde meesterstuk. Op de beurs ook een stand van Champagne Bollinger. Een regelrechte aanfluiting. Het was donker, geen duidelijke en mooie logo’s, geen sfeer, kortom een armzalige vertoning tussen al het moois van deze beurs. Ook de bemanning van de stand maakte een niet-geïnteresseerde indruk. Wijn Verlinden, de importeur van Bollinger, heeft hier duidelijk steken laten vallen. Het was een presentatie die onwaardig was voor een dergelijke topchampagne.