Het nieuws van deze week wordt beheerst door stakingen en andere vormen van protesten. In Frankrijk zijn de acties van de wijnboeren heftig.
Een supermarkt van Lidl werd door boze wijnboeren ‘overvallen’. De flessen wijn in het schap werden naar buiten gebracht en op een grote hoop gegooid. Aanleiding: Lidl verkoopt momenteel wijn voor 1,5 euro per fles.
Razende Franse wijnboeren aan de grens met Spanje vielen een vrachtauto met een container witte wijn aan (bestemd voor de Bourgogne…) om die vervolgens op de straat te laten leeglopen.
De Franse wijnsector betaalt de prijs voor het jarenlange achterover zitten. Er moet in de situatie natuurlijk een schuldige worden aangewezen. En zie daar: de Mercosur, de economische samenwerking in Zuid-Amerika is de klos. Volgens de wijnproducenten in Frankrijk hoeven de Zuid-Amerikaanse leden niet aan de strenge eisen van de EU te voldoen. De wijnproducenten in Uruguay, Argentinië en Chili zorgen daardoor voor oneerlijke concurrentie op de wijnmarkt.
Het woord ‘crisis’ is tegenwoordig het meest gebruikt. In de wijnsector stapelen de problemen zich op. De klimaatverandering zorgt voor problemen in de wijngaarden. Droogte, heftige regenval en hagelbuien brengen de oogst in gevaar. Druivenvariëteiten moeten worden geïntroduceerd in gebieden waar dit tien jaar geleden ondenkbaar was.
De wijnconsument drinkt minder en jongere generaties geven de voorkeur aan bier. Alcoholhoudende dranken zitten in een verdomhoekje. Het gaat nu om lager of geen alcohol, minder rode wijn en meer witte- en mousserende wijn.
We leven in een eeuw waarin instabiliteit op allerlei terreinen het wint van rustige, positieve ontwikkeling. De komst van internet met wijnverkoop en communicatie verovert steeds meer terrein. Misschien is de beste reactie gelegen in het gezegde: “Wie geschoren wordt moet stil zitten”.
Jan Rook