Column: de port-advocaat

In de column van – wat ze zelf zeggen –  onafhankelijk wijnmagazine neemt de hoofdredacteur de uitkomsten van een onderzoek naar 10 years old tawny met een korrel zout en laadt hij de verdenking op zich de positie van de portproducenten boven die van de consumenten te stellen.

In het programma Meldpunt neemt de voorzitter van de KVNW de positie in van de handelaren, terwijl de uitkomsten van het onderzoek juist bedoeld zijn voor de consumenten. In de column van de hoofdredacteur legt hij uit dat de tawny een blend is van oudere – en jongere wijnen. Dit zal de gemiddelde wijndrinker worst wezen. Het is niet op het etiket terug te vinden en de misleiding zit hem in de suggestie dat de klant een 10 jaar oude port koopt.

Vervolgens schuilt de columnist zich achter producenten zoals o.a. Dirk Niepoort die ‘des duivels’ was toen hij van de resultaten van het onderzoek hoorde. Met een gedetailleerde uitleg van de columnist probeert hij de assemblage met jongere wijnen te begrijpen.

De hoofdredacteur die stelt dat de toegestane blending door Europese instanties wordt goedgekeurd komt met een uiterst laakbaar voorbeeld van een Chardonnay waar dit ook kan worden toegepast. Stelt u voor een Chardonnay zoals Chablis  die gemengd zou zijn met andere jaargangen…  De positie van de columnist is hier duidelijk: de producenten moet worden beschermd. De consument die geen weet van de technische details heeft wordt het bos ingestuurd met een vermelding 10 jaar oud.

Uitermate storend vind ik de opmerking dat de consument die een 10-years tawny voor 8,95 koopt nooit veel bijzonders kan zijn. Dit alsof het wijnmagazine bepaalt wat een dergelijke port minstens moet kosten en dus nooit 8,95 kan zijn. Dit straalt een afkeurende arrogante houding uit die de consument voor aap zet.

Het blijkt nu, dat het niet vermelden van synthetische alcohol in Kopke port bewust niet door de columnist is genoemd. Als er in de discussie over dit onderwerp plaats zou moeten zijn is het de strafbaarheid van een gereputeerde portproducent. Daar brandt de hoofdredacteur zijn vingers niet aan en neemt daarmee nogmaals de positie in ter verdediging van de producenten en niet de consumenten.

Het wijnmagazine zakt door het ijs als ze zich ‘onafhankelijk’ blijven noemen.

Jan Rook

Reacties