Presentatie Torres

Door Jan Rook

Afgelopen maandag presenteerde Walraven & Sax het gereputeerde Spaanse wijnhuis Torres tijdens Wine Professional in Amsterdam. Algemeen Directeur Bart Gijtenbeek van Walraven & Sax nam de gelegenheid te baat om de nieuwe huisstijl te introduceren en de koers van Walraven & Sax in het nieuwe jaar toe te lichten. Toni Batet Regionaal Exportmanager introduceerde Torres en begeleide de proeverij met zes topwijnen.

2016walravennieuwlogo2
Walraven & Sax in de schijnwerpers

Bart Gijtenbeek: “We willen met het nieuwe logo ook meer onderstrepen wie Walraven & Sax is. In de afgelopen jaren lag onze focus vooral op onze merken. We hebben als Walraven & Sax onzeleveranciers, klanten, medewerkers en de media dichter bij ons gebracht. Het gaat niet alleen om onze mooie merken. De wereld om ons heen verandert snel. Onze klanten, 2016torrespresentatieleveranciers en medewerkers verwachten dat wij hier op in spelen en dat zichtbaar maken. Met onze nieuwe huisstijl, communiceren wij krachtiger wie we zijn en waar we voor staan. Een modern innovatief bedrijf, dat samen met haar partners gaat voor succes. Open, eerlijk en to the point”.

Torres

Op 1 januari van het vorige jaar kreeg Walraven & Sax de exclusieve rechten van Torres. Het Britse 2016torrespresentatie2magazine Drinks International plaatste Torres als eerste op de lijst van ‘The World’s Most Admired Wine Brands’. Het bedrijf heeft een uitgebreid portfolio en maakt wijnen in Spanje, Chili en Californië. De productie van wijn is het belangrijkste, maar gedistilleerd heeft nog altijd een aandeel van 30%.

Het familiebedrijf met 1300 medewerkers werd in 1870 opgericht in Vilafranca (Penedès). Inmiddels is de vijfde generatie aangetreden. Torres is in Spanje op zoek naar nieuwe koelere plaatsen voor wijngaarden. De oogst in Spanje valt vanwege de klimaatverandering steeds vroeger.

Proeverij

We proefden:

  • Fransola Sauvignon Blanc 2014. 50% van de wijn wordt op hout vergist. De wijn heeft een stuivende neus, kenmerkend en aromatisch. Vette, ronde smaak. Goed concentraat met lengte. Gastronomische wijn.
  • Pazo das Bruxas Albariño 2014. Nieuw project van Torres. De wijngaarden en het wijnbedrijf worden gehuurd. Kenmerkende kruidigheid in de neus. Filmende smaak. Zo krachtiger kunnen zijn. Gastronomisch goed inzetbaar.2016torreslogo
  • Milmanda Chardonnay 2012. DO Concade Barberà een van de tien DO’s van Catalonië. 100% op hout vergist. 12 maanden op de droesem. Duidelijk geler van kleur t.o.v. de vorige wijnen. Uitnodigende, complexe neus. Hout goed gedoseerd. Boterachtige, elegante neus. Nootachtige aroma’s. Mooie balans en goede zuurgraad.
  • Marimar Pinot Noir 2011 Russian River Valley Californië. Het wijnbedrijf heeft 30 ha met chardonnay en pinot noir. De kleur is behoorlijk geëvolueerd. Mooie, levendige neus met kenmerkende tonen van Pinot Noir. De structuur is vrij licht.
  • Jean Leon Vinya Palau Merlot 2011. DO Penedès. Single Vineyard. De wijngaard is organisch gecertificeerd. Wat diepere kleur dan de vorige wijn. Goede neus met complexiteit. In de smaak komt de wijn nog wat ruw over. Tannines nog duidelijk aanwezig.
  • Mas La Plana Cabernet Sauvignon 2010 DO Penedès. Single Vineyard. Diepe kleur. Jeugdige robe. Forse, expressieve neus. Volle, intense smaak. Krachtig en levendig smaak. Een mooie 2016torrespresentatie3grootCabernet Sauvignon in een bourgognefles.

Tot slot

Walraven & Sax heeft een uitgebreid portfolio wijnen met gereputeerde wijnen. Daarin passen de wijnen van Torres perfect. Samen met de nieuwe huisstijl en de focus op innovatie is het bedrijf klaar om van 2016 een geslaagd jaar te maken.

Websites: www.torres.es en www.walravensax.nl 

 

 

Reacties