Door Jan Rook
Laia Figuerola is namens Miguel Torres verantwoordelijk voor de Chileense wijnen op de Europese markt.
Na een universitaire opleiding in International Bussines & Marketing heeft zij ervaring opgedaan bij het Spaanse bedrijf Secartys dat actief is in de sector van exportbegeleiding van Spaanse bedrijven. Sinds begin van dit jaar maakte ze de overstap naar het familiebedrijf Torres. Ze bemoeit zich niet met de Spaanse tak van Torres, maar uitsluitend met het promoten en ondersteunen van de Chileense wijnen.
Van het label Finca Negra Fairtrade proefden we zeven wijnen. Daarna nog eens zes wijnen in de range Cordillera Colección des Valles.
- Finca Negra Sauvignon Blanc 2014 Central Valley. Een assemblage van fruit uit het warme Central Valley en een koeler gebied. In de neus rijp en duidelijk aroma’s van tropisch fruit dat de Sauvignon Blanc’s van de Central Valley karakteriseert.
- Finca Negra Chardonnay 2015 Central Valley. Geen houtgebruik, hoewel de neus en de smaak anders doen vermoeden. Vrij ‘zware’ neus en in de smaak mis ik de frisheid van een unoaked Chardonnay.
- Finca Negra Carmenère 2013 Central Valley. Vrij diepe kleur. Heel fruit gedomineerd. Lichte textuur voor een Carmenère.
- Finca Negra Cabernet Sauvignon 2013 Central Valley. Duidelijk niet de kracht van een CS uit Maipo. Goede, volle smaak.
- Finca Negra Syrah 2013 Central Valley. Zuiver in de neus. Niet expressief. Volle, zachte smaak. Duidelijk geen bewaarwijn.
- Finca Negra Merlot 2013 Central Valley. Moeilijk te plaatsen neus. De wijn komt vrij neutraal over. Merlot blijft een lastig verhaal in Chili.
- Finca Negra Gran Reserva Syrah-Viognier 2013 Central Valley. Behoorlijk diepe kleur. Zuivere fruitneus. Volle, prettige smaak. Goede balans.
Conclusie na deze zeven wijnen: verzorgde wijnen waar de witte Finca Negra wel wat versterking kan gebruiken. Syrah en Cabernet Sauvignon zijn mijn favorieten.
Proeverij Cordillera Colección des Valles.
- Cordillera Pinot Noir Blanc de Noir. Mousserende wijn van 100% Pinot Noir gemaakt volgens de methode traditionelle. Goede, frisse neus. Prettige, beschaafde mousse met lichte textuur.
- Cordillera Sauvignon Blanc 2013 Elqui Valley. Duidelijk andere stijl dan die van Finca Negra. Aroma’s van kruisbessen. Komt een stuk frisser over dan de Sauvignon Blanc uit de Central Valley. Het herkomstgebied Elqui in het noorden van Chili is doorgaans niet geschikt voor frisse, witte wijnen.
- Cordillera Chardonnay 2013 Limari. Duidelijk houtgebruik in de neus. Volle, zuivere smaak met een toets van hout. De Limari is zeer geschikt voor de cultivatie van chardonnay en syrah maar kampt de laatste jaren met grote droogte waardoor hele wijngaarden verdorren.
- Cordillera Carmenère 2009. Curicó Valley. De oudste wijn van de proeverij. Zeer diepe kleur. Krachtig, expressief fruit. Nu goed op dronk en gastronomisch goed inzetbaar.
- Cordillera Cabernet Sauvignon 2011 Maipo. Mooie neus en complexiteit. Duidelijk Maipo Valley. Frisheid en kracht. Brede smaak met mooie afdronk.
- Cordillera Syrah 2011 Colchagua Valley. Kenmerkende neus. Kruidigheid en complexiteit. Volle, zachte en romige smaak. Prima Syrah.
Conclusie range Cordillera: duidelijk een stap hoger dan de vorige serie. Men had beter de Cabernet Sauvignon vóór de Carmenère kunnen laten proeven. De witte wijnen bevielen me. Hoewel de Chardonnay voor mij wat minder houtaroma’s mag bevatten. De drie rode wijnen waren van uitstekende kwaliteit.
Chapeau voor de presentatrice Laia Figuerola die pas zes maanden voor Torres werkt en de wijnproeverij goed begeleidde.
Bas Lippens
Joop van de Kant stelde de nieuwe Commercieel Directeur Bas Lippens (41) voor. Hij begon zijn loopbaan als ‘hulpje’ in zijn vrije tijd bij Van Gastel & Hoekstra. Het echte werk kwam bij Bacardi Martini waar hij merchandiser in de drankenbranche werd. Het echte marketingwerk leerde hij bij Neutricia waar hij de zuivelmerken onder zijn hoede kreeg en een team van zeven verkopers aanstuurde. De volgende stap – dichter bij de wijnen – was Pernod Ricard waar hij als Key Account Manager de grote merken bij retailers als Ahold verkocht. Daarna ging hij weer uit de dranken en kwam in de tabakswereld terecht. Imperial Tobacco was zijn nieuwe werkgever waar hij verantwoordelijk werd voor de retail. De wijnbusiness bleef trekken en dit resulteerde in een sollicitatie bij Jean Arnaud waar hij op 1 november as. Als Commercieel Directeur begint. Zijn favoriete wijnstreek is Rioja waar hij veel was met klanten van Pernod Ricard.
132 wijnen
Na de lunch en de introductie van Bas Lippens konden de relaties (voornamelijk retail) uit een grote keur aan kwaliteitswijnen hun favoriete wijnen proeven.
De wijnen van Francois Lurton zijn al jaren een goede keuze bij Jean Arnaud. Interessant was ook een verticaal Château Anthonic AC Moulis Cru Bourgeois Superieur 2011, 2009, 2008 en 2007. Mijn voorkeur ging uit naar 2009.
Fraai ook de wijnen van Vincent Girardin die onder eigen label ( En Truffière)door Jean Arnaud worden verkocht. Voortreffelijke, zuivere wijnen. Liefhebbers van loirewijnen komen aan hun trekken van Paul Vattan en Jean Claude Dagueneau.
Tot slot
Het ging Jean Arnaud de laatste jaren niet voor de wind. Joop van de Kant heeft nu ingegrepen en met zijn jarenlange ervaring en persoonlijkheid krijgt hij het bedrijf zeker weer op de rails. Het zal van de nieuwe Commercieel Directeur Bas Lippens afhangen of de visie voor de toekomst vruchten gaat afwerpen.