Na Jacobus Boelen een ‘Slurp-wijnhandel’?

Door Jan Rook,

Deze week werd met groots vertoon (uiteraard weer in Amsterdam) door Oud-Reuchlin-Boelen (ORB) de herpositionering van Jacobus Boelen voor de exclusieve gastronomie gevierd.

Een groot gezelschap luisterde naar ‘trend watcher’ Adjiedj Barkas die eten een medicijn noemde. De oprichter van Vivino Heine Zachariassen hield zijn gehoor voor, dat jongeren – niet zonder eerst de sociale media te raadplegen – het restaurant in te krijgen zijn.

De segmentering van de wijnmarkt is niet nieuw. Zo introduceerde Walraven & Sax het concept voor exclusieve wijnen met de naam ‘Glorious Bottles’.

Opmerkelijk is, dat ORB de wijnen die onder de naam Jacobus Boelen worden verkocht exclusief voor de betere gastronomie aanbiedt. Kennelijk moet de wijnhandel het dit jaar zonder Champagne Taittinger doen…

Het vertrek van het grote wijnmerk ‘Torres’ van ORB (zogenaamd omdat Torres een betere positie in de supermarkten wil krijgen) werd met een laakbaar persbericht afgedaan om de nieuwe importeur Walraven & Sax t.o.v. de horeca in verlegenheid te brengen.

Laatst genoemde moest alle zeilen bijzetten om de horeca ervan te overtuigen dat Torres niet richting het supermarktkanaal opschuift.

Bepaald geen frisse gang van zaken door een gefrustreerde ORB.

ORB of moeten we nu OR zeggen, is volgens de directeur als ‘parapluiemerk’ te groot geworden en stoot eerder klanten af dan dat ze die aantrekt.

Mijn advies: maak een nieuwe wijnhandel met de naam ‘Slurp’. Daarin kunnen de ‘slurpwijnen’ in het assortiment van ORB van onze nationale wijnpias Ilja Gort worden ondergebracht. Dit noem ik pas marktsegmentatie.

Reacties