Doemscenario Wijn

De Franse Minister van Volksgezondheid heeft haar landgenoten diep in het hart getroffen met de opmerking, dat het niet uitmaakt of je whisky, gin of wijn drinkt, want alcoholhoudende drank is slecht voor de gezondheid. Daarmee heeft ze de knuppel in het Franse hoenderhok gegooid. De heilige Franse wijncultuur staat op het spel en wie die probeert pootje te lichten moet voor zijn leven vrezen.

President Macron realiseerde zich direct, dat de beer los was en een nieuwe Franse revolutie voor de deuren van het Elysée nakende zou zijn als hij niet snel relativerende en sussende woorden voor de verbijsterde wijnproducenten en consumenten zou gebruiken.

Het woord ‘Moderation’ is nu op het schavot van de Franse hoofdstad aangekomen en het wachten is op de beul in de hoedanigheid van de vrouwelijke Minister van Volksgezondheid om het vonnis te voltrekken.

In Nederland piekert de KVNW zich suf hoe de promotie van WIM van de bühne te halen zonder daarbij de vaderlandse pers over zich heen te krijgen. Ook de brancheorganisatie realiseert zich, in de persoon van voorzitter Peter van Houtert als deksteward van de ‘Wijntitanic’, dat hij er beter aan doet de stoelen niet meer recht te zetten en met gezwinde spoed de reddingsboten op te zoeken waar al veel leden van de KVNW zich inmiddels hebben verzameld.

Het doemscenario van wijn als gezellige, niet gevaarlijke, vineuze versnapering zal zich verder ontplooien als de ‘oorlog’ tegen het roken eindigt met het verbod op verkoop tabaksartikelen in andere dan speciaalzaken en de ontmanteling van de productie gaat beginnen.

Na de rokers volgen nu al de 50 plussers die in televisieprogramma’s hun eenzame oude dag proberen op te vrolijken met alcoholica.

Ondanks de pogingen van de KVNW om de critici de mond te snoeren met de voor de hand liggende verwijzing naar alcoholisten, realiseert het ‘politbureau’ van de wijnbranche zich, dat een radicale verandering van strategie de enig mogelijke weg is om de wijnsector in Nederland niet verder in gevaar te brengen.

De koersverandering van de brancheorganisatie zou kunnen beginnen met een door de politiek aangedragen maatregel om de promotie van alcohol (en dus ook wijn) te verbieden voor adverteerders die geen fysieke ‘outlet’ in Nederland hebben.

Daarmee jagen we bedrijven zoals Wijnvoordeel en andere internetverkopers – met een twijfelachtige reputatie als het gaat om eerlijke communicatie – direct terug in hun hok.

Jan Rook

Reacties