Het volume van de gehele wijncategorie daalt de eerste helft van het jaar met 5.3%. Dit heeft te maken met verschillende factoren: het wisselende weer, een lager besteedbaar inkomen en een steeds bewuster wordende consument.
Door prijsstijgingen blijft de omzet van wijnverkopen wel stabiel, maar de prijs van wijn stijgt veel minder hard dan veel andere categorieën in de supermarkt. Het weer heeft een grote impact gehad op de wijnverkoop in de eerste 24 weken van 2023. Zo zijn er slechts 44 dagen geweest met een temperatuur boven de 15 graden en max. 3 mm regen in een uur tijd. Vorig jaar waren dit in dezelfde periode 61 dagen, een daling van 39%. Dit heeft vooral grote impact op de rosé verkoop gehad die pas vanaf de warme week 20 door het dak is gegaan, maar ook op de verkoop van mousserende en witte wijn.
Duurdere wijnen winnen aandeel.
De gemiddelde flesprijs in de supermarkt is met 5.2% gestegen naar €4,23. De categorie wijnen van 5 tot 10 euro wint aandeel door inflatie en daarnaast drinkt de Nederlander al jaren op rij minder wijn, maar kiest wel voor steeds betere kwaliteit. De categorie 3 tot 5 euro blijft het meest gekochte prijssegment. In de vakhandel ligt de prijs wat hoger, gemiddeld koopt de consument hier een fles wijn voor €7,59.
De koper in de vakhandel is iets traditioneler ingesteld, hier bezitten ‘oude wereldlanden’ Frankrijk en Italië meer dan de helft van het marktaandeel. Door de voordelige prijzen in de supermarkt laat hier Oost-Europa juist een hoge groei zien. Italië (dankzij Prosecco, Primitivo en Pinot Grigio) en Spanje (door de populariteit van Verdejo) laten in alle kanalen een positieve ontwikkeling zien. Nieuwe wereld wijnen staan onder druk, mede door stijgende prijzen van het sap, maar ook van de duurdere droge grondstoffen en transportkosten.
Chardonnay blijft de meest populaire witte druif
De consument wordt steeds bewuster van wat ze drinken, dit zien we terug in het stijgende aandeel van biologische wijnen en alcoholvrije wijnen die kwalitatief steeds beter worden. Chardonnay blijft de meest populaire witte druif, maar Pinot Grigio laat zowel in de vakhandel als in de supermarkt een hoge groei zien. Ook Verdejo en Grüner Veltliner doen het goed. Rode wijn verliest jaar op jaar aandeel, minder dan een derde van de verkoop in de supermarkt is nog een fles rode wijn. Merlot blijft hier de meest populaire blauwe druif. Primitivo groeit in beide kanalen nog wel.
Over Delta Wines
Delta Wines is een internationaal georiënteerde marktspeler in wijn, met een belangrijke rol op de Nederlandse markt. Delta Wines omvat acht autonome bedrijven in 6 landen, te weten Nederland, België, Polen, Tsjechië, Finland en Noorwegen. Met één backoffice en eigen warehouse in Waddinxveen is Delta Wines, met een jaarlijkse verkoop van meer dan 85 miljoen flessen, de grootste wijnimporteur in Nederland. Het bedrijf omvat een jong en ambitieus team met een groot onderscheidend vermogen. Onze verschillende werkmaatschappijen sourcen hun wijnen wereldwijd bij meer dan 270 partners en leveren dagelijks aan o.a. supermarkten, speciaalzaken, groothandels, e-commerce, airlines, festivals en verzorgt ook export naar diverse landen.
Website: klik hier