Column: Dom Perignon alcoholvrij?

De veranderingen in de wijnwereld gaan snel. De branche is m.i. in een fase waarin de verwondering omslaat in aarzelende aanpassing.

De wijnbouw moet zich onder druk van de klimaatverandering aanpassen en het consumentengedrag verandert snel van rode wijn naar witte- en roséwijn. Daarbij komt ook de vraag van de wijnconsument naar laaggradige wijnen en alcoholvrije wijn.

Opmerkelijk was dat het machtige LVMH (Luis Vuitton Moët Hennessy) aandeelhouder van French Bloom is geworden. Deze gereputeerde firma maakt mousserende wijnen zonder alcohol. Het is LVMH als nieuwe aandeelhouder van French Bloom er kennelijk om te doen de technische kant van de productie van mousserende wijnen zonder alcohol te begrijpen. Uiteraard is het ook mogelijk, dat men later een meerderheidsbelang zal nemen en French Bloom in het prestige portfolio, waarin zich Krug, Dom Pérignon, Joseph Phelps Vineyards, Krug and Terrazas de los Andes (Argentinië) zitten, op te nemen.

Moeten we er rekening mee houden dat er in de toekomst Dom Perignon alcoholvrij op de markt komt?

Het is alweer jaren geleden dat ik een uitnodiging kreeg van het Comité Champagne voor een blindproeverij van jaartal-champagnes. Er stonden 12 glazen voor iedere proever op tafel. De proeverij was spannend en de wijnen stuk voor stuk van grote klasse. Eén champagne sprong voor mij eruit. Vooral de wijn in deze champagne was betoverend. Na de proeverij lunchten we in een sterrenrestaurant en werd het resultaat bekend gemaakt. De champagne die er voor mij excelleerde bleek Dom Perignon te zijn..

Wie regelmatig op internet kijkt, ziet de vele promotie-uitingen van Dom Perignon door Gall & Gall. Het komt bij mij over als een Lada-dealer die een Rolls Royce aanprijst. Een dergelijke topper hoort m.i. thuis in een gespecialiseerde slijter/ wijnhandel. Kennelijk moet de aangeboden champagne het prestige van de drankenketen verhogen. Op internet staat nu ook de promotie van Bollinger door een internetverkoper.

Ik houd me vast aan het adagium: “Je betaalt wel wat meer, maar wat je meer proeft is onbetaalbaar. “

Jan Rook

Reacties