AI toepassen in de wijnsector (2)

Artificial intelligence is de toekomst en vele industriesectoren worstelen momenteel om de techniek in het bedrijfsleven toe te passen. De wijnsector is geen uitzondering, maar moet zich afvragen hoe AI in het bedrijf te integreren.

Iedere bedrijfssector is aan het puzzelen om de voordelen en implicaties van AI in praktijk te brengen. Van wijngaard-management, wijnvinificatie en marketing. op elk niveau van productie en marketing heeft de nieuwste techniek invloed. Terwijl anderen sceptisch zijn, verwelkomen de mensen in de wijnsector de ontwikkelingen en gebruiken het als gereedschap om slimmer en niet harder te werken.

Pam Dillon oprichter van Preferabli en de app AI-driven wine recommendation app is van mening dat alle ondernemers de techniek moeten omarmen en vormgeven aan hun behoeften en waarden in praktijk. De wijnsector is juist vanwege het wijnverhaal geholpen met AI en heeft daardoor veel potentie. Volgens Matt Crafton wijnmaker in Napa kan met de toepassing van AI efficiënter worden gewerkt.

1) toepassingen in wijnbouw en vinificatie

De traditionele aanpak van de wijngaard betreft vaak de handmatige controle van bodem, klimaat, irrigatie en bestrijding van ziekten. AI kan het werk makkelijk overnemen betoogt Chateau Montelena in Napa. AI controleert de bovengenoemde aandachtspunten elke minuut en geeft ook een visueel beeld van de wijngaard waarbij de rijpheid van het fruit in de percelen. Wordt meegenomen. De wijnmaker van Montelena hoopt dat AI op korte termijn veel simpele en herhaalde ingrepen in het wijn maken kan overnemen. De finale blend kan met m.b.v. AI sneller en betrouwbaar worden samengesteld.

2) wijneducatie

De enorme potentie van AI wordt nu al toegepast in algemene educatie, dus waarom dan niet in wijneducatie? Volgens MW Anne McHale is het theorie-examen bij uitstek geschikt om AI toe te passen. Als voorbeeld noemt ze GuildSomm. Ze waarschuwt ook toepassing door studenten. AI moet niet ten koste gaan van het analytisch vermogen.

3) Fraude preventie

Vorig jaar was er een doorbraak in het voorkomen van fraude. Een nieuwe methode in Bordeaux waarbij een gas chromatografie de specifieke elementen van een wijn wist te determineren. Dit was baanbrekend voor het vaststellen van de chemische componenten van een wijn. Onderzoekers wisten met behulp van AI de chemische wijnstructuur van ieder chateau in Bordeaux in kaart te brengen. In Nieuw-Zeeland slaagde de firma Oritain (2022) de wijnauthenticiteit vast te stellen door analyse van de voetafdruk van de specifieke terroir.

4) Wijn maken, marketing en ‘branding’.

Terwijl AI in het vinificatieproces volledig gebaseerd is op ‘data-driven’ handelingen, kan het ook voorspellingen van de consumentenvoorkeuren doen. De gegevens van social media, beoordelingen en verkopen kunnen de voorkeuren en marktontwikkelingen tijdens de productie van wijn sturen.

Wijnproducer in de Languedoc Aubert & Mathieu maakten een wijn door gebruikt te maken van ChatGPT. De vraag was, wat de beste wijn van Zuid-Frankrijk zou kunnen zijn. Het advies was een organische Syrah-Grenache gebotteld in een bourgognefles. De wijn werd ‘The End’ genoemd.

AI kan ook gebruikt worden voor etiketten van wijnflessen. In Bergerac kwam Maison Wessman met een beperkte uitgave van wijnflessen waarbij iedere fles een uniek etiket had. Wessman gebruikte AI Graphics en op etiket de naam ‘Imprevu’ (onverwacht).

5) Wijnrecommendatie

Wijnrecommendaties app’s worden al lang gebruikt en zijn gebaseerd op veel gegevens van aankopen waarbij de populairste wijnen aan de basis staan voor de keuzes. Preferabli werkt met een data base waarin miljoenen wijnen en hun karakteristieken door experts zoals MW’s en sommeliers zijn opgeslagen. AI wordt door producenten van sommige merkwijnen veel gebruikt. Virtuele sommeliers ‘begeleiden’ de consument naar het aankoopproces.

Moët Hennessy Wine Estates lanceerde afgelopen zomer een interactieve AI sommelier met de naam ‘Divine’ die in staat is om met een stem de kopers door de wijn-recommentaties te begeleiden. Divine werkt met GPT4-technologie waarbij data van alle wijnproducenten van LVMH wijnen worden gebruikt.

Jan Rook

Foto: DB

Reacties