Het gereputeerde Britse onderzoeksbureau Wine Intelligence beschrijft in een toelichting bij de eerste Global Wine Brand Power Index een aantal demografische – en consumptieve factoren die invloed hebben op de wijze waarop de wereld wijn koopt en drinkt.
De 21ste eeuw wordt volgens CEO Lulie Halstead van het bureau gekenmerkt door een ontwrichting van de wereldorde met een economische crisis die de politiek veranderde en beslissingen beïnvloedde.
Over de hele wereld zijn consumenten hetzelfde. Het fundamentele gedrag van wijnconsumenten verandert nergens. Het draait om beloning en ontspanning. Dit zijn de sleutelwoorden die in Sao Paulo en Sydney hetzelfde zijn.
Speciaal met betrekking tot wijnconsumptie, noemt Halstead drie volwassen wijnmarkten waarin zich een duidelijke daling van het aandeel ‘regelmatige’ wijndrinkers te zien is. Tussen 2007 en 2017 was een daling in Duitsland van 16% naar 11% regelmatige wijndrinkers te zien. In de Verenigde Staten daalde het aandeel van 12% naar 7% en in het Verenigd Koninkrijk daalde het aandeel regelmatige wijndrinkers van 16% naar 11%.
Een deel van de genoemde consumenten veranderde van wijn naar gedistilleerd, cocktail en bier. De algemene trend is echter minder om redenen van ‘gezondheid’ , daarbij aangemoedigd door de overheid.
Een andere belangrijke factor die van invloed is op de wijnconsumptie heeft te maken met de snelle verandering van de demografie in belangrijke wijnmarkten. Volgens de OECD zal in 2015 25% van de bevolking 65 jaar of ouder zijn.
De lage productievolumes van wijn in 2017 heeft voor een betere balans tussen vraag en aanbod geleid. Het wijnoverschot van 2016 van 300 miljoen ‘cases’ is inmiddels door de markt opgenomen.
De dalende wijnconsumptie in Europa wordt gecompenseerd door groei in de Verenigde Staten en China die inmiddels een vijfde van de wijnproductie voor haar rekening neemt.
De veranderingen zetten bestaande en gevestigde markten (zoals het Verenigd Koninkrijk) met prijsgedreven consumenten verder onder druk, waarbij andere markten – waarin meer vraag is – en waarin de bereidheid om meer te betalen aan kracht zal toenemen.
Bron: klik hier
Wine Intelligence: klik hier.