Glas halfvol of halfleeg?

U kent de uitspraak. Het heeft vaak te maken met hoe positief iemand naar een zaak kijkt. De gebruiker van de uitspraak kan natuurlijk ook negatief zijn. Beide mogelijkheden dienen zich aan. Kijkend naar de wijnsector, zou ik momenteel voor halfleeg kiezen. De belangrijkste Europese vakbeurzen hebben te maken met minder vakbezoekers en proberen met seminars alsnog vakmensen te overtuigen naar hun expositieterrein te komen.

De snelle veranderingen dwingen producenten hun wijnen aan te passen aan de nieuwe trends. Het lijkt alsof een tanker een omdraai moet maken. Zowel technisch als wijnbouwkundig staat de sector voor een enorme uitdaging. Ook marketing zal met een nieuwe aanpak moeten komen.

In de gastronomie moet de wijnkaart kleiner worden met non-alcoholische dranken, mousserende alternatieven voor de hooggeprijsde champagnes, lichtere rode wijnen en vooral witte wijnen die aan de nieuwe smaak moeten voldoen.

Het lijkt me duidelijk dat de wijnsector door een diep dal gaat. We hadden het misschien aanzien komen, maar het consumentengedrag met wijn is niet duidelijk maar en een belangrijke graadmeter voor de branche.

Jan Rook

Reacties