Er is een onderzoek gedaan door EenVandaag waaruit de conclusie kan worden getrokken, dat de meerderheid van de ondervraagden tegen het gebruik van alcoholische drank tijdens de praatprogramma’s op tv is..
De gasten van de show hebben er geen bezwaar, maar de kijkers vinden dat er al genoeg promotie voor alcoholische versnaperingen wordt gemaakt. Daarbij komt ook nog eens de naam van de show zoals BarLaat en CAFÉ Kockelmann.
Passage uit het onderzoek: ‘4 op de 10 (38 procent) panelleden vinden dat er minder gedronken zou moeten worden op tv. Ze vinden dat vooral talkshows een voorbeeldfunctie hebben. “Bij veel praat- en opinieprogramma’s zie ik regelmatig wijn en bier voorbij komen. Ik vind dit een slecht voorbeeld”, zegt iemand erover’. (einde citaat)
Tijdens het programma ‘Vandaag Inside’ pimpelt bijvoorbeeld René van de Gijp met zijn rode wijn er lustig op los. Dat is dus de goden verzoeken, maar de kijkers van dit programma zullen er waarschijnlijk geen moeite mee hebben.
We beginnen er steeds meer aan te wennen. Alcoholische dranken waaronder wijn zijn een gewillig slachtoffer van de blauwe knoop. Het is niet voor niks, dat de trend naar laaggradig en non-alcohol wijnen zo sterk in opkomst is.
Dat nu tijdens Kerstmis en de jaarwisseling de Nederlanders massaal hun geliefde glaasje wijn laten staan is een utopie. De slogan ‘drink met mate’ lijkt me nu rijp voor de prullenbak. Het appelleert niet meer aan de nieuwe trend.
Ik wens u een prettige Kerstmis met mooi glas wijn.
Bron: klik hier
Jan Rook