Column: Wijnvoordeel versus supermarkten

Heeft u ook het reclamespotje van Wijnvoordeel op tv gezien? In die reclame komt een man met een fles wijn bij de kassa van een supermarkt en vraagt iets over het product.

Achter de kassa zit niet een vriendelijk lachend meisje, maar een man die de fles wijn in de hand neemt en zegt niets over de betreffende wijn te kunnen zeggen. Daarna komt de aap uit de mouw… Wijnvoordeel: “koop geen wijn in de supermarkt“.
Ik liet de sterspot even op me inwerken. De reclame-uiting heeft de klassieke ‘structuur’ waarin het product en de producent zwart worden gemaakt en die eindigt met ‘hier is de oplossing‘. Dat is dus online bestellen bij Wijnvoordeel.

Als je het spotje analyseert, dan begin je met de man die alleen een fles wijn bij de kassa koopt. Geen 2 of 3 flessen in combinatie met andere aankopen. Verder is de cassiere niet het gebruikelijke meisje, maar een man die het ook niet weet en dat kan je volgens Wijnvoordeel hem aanrekenen. Dat is dus de dreun die Wijnvoordeel uitdeelt. Van een cassiere kun je dit verwachten, maar van een man …

De spot moet de aankoop van wijn bij de supermarkt belachelijk maken. Het is de vraag of de Friese wijngigant niet het doel voorbij schiet. Het gaat natuurlijk ook helemaal voorbij aan het feit dat de supers online (wijn) verkopers zijn.
Het enorme aanbod van wijnen in de supermarkt (zelfs hele speciale straten) laat zich niet gemakkelijk afbouwen. Het is een marge-product met veel facings. Het reclamefilmpje is een slappe poging de supers in diskrediet te brengen.
Een bekende uitspraak van een marketingdeskundige: “Reclame is de slechte adem van de consumptiemaatschappij…”.

Reacties