Column: Rustig aan en snel een Beetje


We leven nu in 2025 en als het aan de anti-alcohollobby ligt, zal Dry January zich als een olievlek uitbreiden. Vanmorgen (zaterdag 4 januari 2025) keek ik naar de Amerikaanse invloedrijke CNN. Daarin werd uitgebreid stil gestaan bij de gevaren van alcohol. Zelfs de Nederlandse (en Europese) slogan ‘Drink met mate’, werd in het programma door Amerikaanse medici en wetenschappers van tafel geveegd. Iedere vorm van alcoholgebruik kan tot kanker leiden.

Wat een ‘binnenkomer’.voor de vakbeurzen dit jaar zoals Wine Paris, Horecava / Wine Professional en ProWein. Ze zullen minder worden bezocht, niet alleen door de gedachte over alcohol: ‘Scare them to Death’, maar ook door een krimpende wijnsector, toenemende aandacht voor gezondheid en besparing van kosten van beursbezoek. Internet komt sterk op en richt zich op de consument, maar ook op de wijnprofessionals.

2025 zal het jaar worden van verandering van snelle consumenten voorkeuren zoals lagere en non-alcoholische dranken, minder duur restaurantbezoek en de dreiging van uitbreiding van de oorlog in Europa.

De lobby van de grote supermarktketen zal langzaam aan invloed minder worden. Als ik nu door de ‘wijnstraten’ van AH en Jumbo loop, dan kan het niet anders dat de ‘facings’ van wijn sterk zullen teruglopen.
Als de invloed van de supers zien dat de tabaksindustrie erin slaagt om ‘vapers’ te verkopen die nota bene een groter gezondheidsrisico vormen dan de sigaretten, dan zal de alcohollobby ook wel creatief genoeg zijn om het margeproduct wijn overeind te houden.

Al met al een rustig begin van 2025, gevolgd door een onvoorspelbare situatie met wijn die niet florissant zal zijn. Desondanks wens ik u een voorspoedig Nieuw Jaar.

Jan Rook

Reacties