Column: Nederland is meer dan Holland

Wijnproeverijen en evenementen worden tegenwoordig voornamelijk in Amsterdam gehouden. Organiserende instanties, zoals PR-bureau’s , wijnbladuitgevers en organisatoren van vakbijeenkomsten kiezen liever hun ‘Pied a Terre’ in de hoofdstad.

De keuze voor Amsterdam past perfect in het plaatje voor de zoekende buitenlandse wijnverkopers. De verbinding met Schiphol, de uitstraling van de grachten en de grote stad domineren in het handelen van de organisatoren.

Het komt de PR-bureau;s en andere communicatie kanalen in het vakgebied goed uit. Ze hoeven zelf niet het land in te trekken, besparen de kosten van reizen en de tijd. De bureau’s ontvangen een ‘fee ‘waaruit de accomodatie etc moet worden betaald. Dat er genoeg aan de strijdstok blijft hangen behoeft geen betoog.

De groep wijnprofessionals voor wie de bijeenkomsten worden gehouden hebben het nakijken. Zij mogen op eigen kosten in de file naar Amsterdam gaan staan en hun auto in een dure parkeergarage stallen.
De vraag is hoe lang de Amsterdamse arrogantie nog duurt. Na Covid en de terugbetaling aan de staat van de steun hangt het zwaard van Damocles boven de bedrijven die aan de handel in wijn en de gastronomie moeten verdienen.

Het roer moet duidelijk om. Een bezoek aan een proeverij is het westen is niet langer een gezellig ‘uitje’. Tijd is geld en geld is schaars. De eigenaren van eetgelegendheden beperken hun exploitatie door kortere openingstijden. Ook zoekt de gastronomie naar een formule die rendabel is. Dit leidt dan naar ‘downtrading’. In zo’n situatie is er geen tijd en geld om een gezellig dagje Amsterdam te doen met een wijnproeverij.

Het is dus zaak dat de Amsterdammers van de troon stappen om een andere (commerciele) aanpak gestalte te geven. Dat andere plaatsen de voorkeur krijgen, ligt voor de hand. Hulde bijvoorbeeld voor het Informatiebureau Duitse wijn die overstapte van de Amsterdam Arena naar het spoorwegmuseum in Utrecht.

Internet speelt een steeds belangrijker rol bij de keuze en leverantie van wijnen. De fysieke aanwezigheid van de wijnverkopers is niet meer van deze tijd. Er staan genoeg wijntesten op internet van Zwitserse, Duitse en Franse producenten. Als je een keuze maakt, dan kun je een proefset laten opsturen.

De Amsterdammers zullen moeten inzien dat hun hautaine houding niet klantgericht is en afbrokkelt. Misschien begrijpen ze nu dat Nederland groter is dan Holland.

Reacties