Column: Het verhaal en de beleving

De vier P’s zijn algemeen bekend. Ze staan voor Product, Plaats, Prijs en Promotie. Het is een soort ‘kapstok’ waarbij je naar believen aanvulling kunt geven.

Freddie Heineken had in de US succes met ‘ Heineken refreshes the parts other beers cannot reach’. Een mooi ‘handvat’ waarin de elementen van de 4 P’s verwerkt zijn.
In wijnland wordt niet bewust met de belangrijkste elementen Verhaal & Beleving gewerkt. Vooral het onderdeel ‘Product’ krijgt teveel aandacht ten kostte van de drie overige P’s. Het onderdeel ‘verhaal’ krijgt te veel aandacht. Gort op de televisie is daar het bewijs van. Gort slaat twee vliegen in 1 klap. Gort als merk komt steeds prominent in beeld en de belevenis van de inmiddels bekende ‘hangsnor’ zorgt voor de sfeer.
Neleman is een bekend voorbeeld hoe het niet moet. De accenten in zijn promotie zijn: natuur en verkrijgbaarheid. In De Volkskrant staat een volle pagina met wijnen van Neleman die ‘overal’ te koop zijn. Als je je wijn promoot bij Jumbo kun je er vergif op innemen dat andere zaken in de retail weinig animo voor zijn wijnen hebben.

De gehanteerde slogan ‘Drink met mate’ helpt de verkoop ook niet. Het staat haaks op de het element ‘beleving’.
De wijnsector blijft teveel hangen in de oude aanpak waarbij de referentietechniek (bijvoorbeeld door punten van Hamersma) het product een ‘push’ moet geven.
Teveel accent op het product werkt averechts. Het verhaal en de beleving moet duidelijker voor het voetlicht worden geplaatst.

Reacties