Column: ‘Frapper Toujours Frapper’

Superlist Health The Netherlands 2024 | Questionmark Foundation

De wijnhandel in Nederland heeft te maken met een krimpende markt, veranderende consumptie en dalende koopkracht. De aanbieders van wijn moeten alle zeilen bijzetten om aandeel in de verkoop te behouden. De supermarkten mogen niet boven de 25% de kortingen aanbieden. Dus de marketing moet creatief worden om toch de wijn te kunnen afzetten.

Neem de folders van deze week: Bij Albert Heijn zijn 29 soorten wijn en port in de bonus. Kratten Grolsch, Amstel en Warsteiner staan opgestapeld met 25 procent korting. Liever Hertog Jan, Bavaria of Jupiler? Bij Jumbo betaal je voor het tweede krat de halve prijs. Heineken is in de aanbieding bij Plus en Lidl.

In vier jaar tijd is het aantal aanbiedingen van alcoholhoudende dranken bij supermarkten verdubbeld, brengt Questionmark recent naar buiten. Dit bureau, dat het aanbod van supermarkten onderzoekt, verzamelde reclamefolders van Albert Heijn, Aldi, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus. Telde het in 2020 nog gemiddeld 219 alcoholpromoties per week, in 2024 hadden de zes ketens elke week samen 445 dranken in de aanbiedingen. Daarbij namen de onderzoekers overigens alle varianten apart mee. Als er een kortingsactie is voor alle witte wijn bijvoorbeeld, worden alle afzonderlijke wijnen gevinkt.

Hoewel Questionmark ook reclame zonder korting telde, bleek het bijna altijd om prijsacties te gaan. Want supermarkten weten ook: veel klanten kijken eerst waar hun favoriete pils in de aanbieding is, en bij die supermarkt doen ze hun boodschappen. Van de totale omzet van supermarkten komt 7 procent uit verkoop van alcoholische dranken, volgens marktonderzoeksbureau Circana. Dat is meer dan zuivel (6 procent). De frontlinie van de supermarktstrijd is overgoten met alcohol.

Er is geen supermarkt die niet elke week bier en wijn in de aanbieding heeft. Ook vergeleken met andere aanbiedingen is het aandeel alcoholpromoties in vier jaar tijd gestegen: van 10 naar 15 procent.

De meeste promoties zijn er voor bier, daarna wijn. Maar er gaan wekelijks ook meer dan vijftig mixdrankjes en sterke dranken in de aanbieding, zoals Bacardi-cola of Aperol spritz. Hoewel in aantal het laagst, groeide deze categorie promoties wel het hardst in de folders.

Kwantumkortingen vormden in 2024 ruim een kwart van de aanbiedingen. Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark, vindt die aanbiedingen nog kwalijker dan 25 procent korting op één product. „Ga je naar de winkel voor één fles en er staan er vier voor de prijs van drie, dan geef je meer geld uit en haal je meer alcohol in huis dan je van plan was. En net als voor alle ongezonde producten geldt: dat gaat snel op. Het is moeilijk om je te beheersen als het thuis voor het grijpen staat.”

De aanbieders van wijn adverteren ook op social media. De plaats op de pagina’s van social media is dagelijks te koop. Zo staat tussen de aanbiedingen van wijn elke dag tussen de portie Vandaag Inside – met uiteraard uitspraken van Johan Derksen en andere onbenullen van het programma. Ook onze zuiderburen hebben de promotiemogelijkheden ontdekt.

Het is kortom dringen naar de gunst van de wijnliefhebber. Meer: klik hier.

Reacties