Stichting STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, heeft bij de Reclame Code Commissie een aanklacht ingediend tegen Neleman. De reden? Bij STAP zijn ze van mening dat Neleman met de ‘All Day Long’ wijnserie de hele dag wijn drinken zou stimuleren.
Neleman cs komt met de schrik vrij door de commissie te overtuigen dat de druiven en de afgebeelde hagedis de hele dag (whole day long) in de zon liggen (hoe bedenk je het).
Dat het hier een leermoment betreft voor Neleman , maar ook anderen in de marketing van wijnen lijkt me duidelijk. Laat onverlet, dat STAP op het vinkentouw zit en ieder – in haar ogen – te positief over wijn communiceert aan de inquisitie van de Code Commissie wordt overgeleverd.
Ik vraag me af of de in ons vak gangbare beschrijvingen zoals: ‘goed doordrinkbaar’ en ‘daar neem je nog een tweede glas van’ direct tot een klacht leidt. In gereformeerde gebieden met een wijnhandel kun je geen opmerkingen maken zoals ‘hemelse wijn’ en Chateau Petrus is natuurlijk not done en (gelukkig) voor veel ouderlingen niet eens betaalbaar.
In wat voor land leven we waar gesubsidieerde instellingen op scherp staan om de handel een loer te draaien? Lees klacht STAP: klik hier.
Uitspraak Reclame Code Stichting: klik hie