Uit een onderzoek van FranceAgrimer over ‘stille’ wijnen in de Franse supermarkten in de periode augustus 2014-2015, blijkt dat bordeauxwijnen marktaandeel verliezen ten koste van de Languedoc-Roussillon en andere herkomstbenamingen uit het zuidwesten van Frankrijk. In 2019 grote supermarkten en 5.615 kleinere winkels blijkt dat de verkoop van wijn (zijnde een product niet voor de eerste levensbehoefte) terugloopt waarbij de AOC-wijnen te duchten hebben van de IGP-wijnen (Indications Géographiques Protégéés. Uit een analyse van de prijs per liter wijn blijkt dat de Languedoc-Roussillon 4,62 euro en de Rhône op 4,94 euro per liter staat. Bordeaux heeft echter een prijskaartje van 6,93 euro per liter. De vraag is of het hogere prijskaartje door de kwaliteit kan worden gerechtvaardigd. Een krachtige promotie zou de neergaande spiraal wellicht kunnen ombuigen. Bron: Sud Ouest klik hier.
Bordeaux verliest terrein in de Franse supermarkten
