Alle ballen op Mokum

De vakanties zijn voorbij en de wijnbranche maakt zich op om in de laatste maanden van het jaar de wijnverkoop een extra impuls te geven.

Doorgaans verdringen de importeurs en detaillisten zich om met proeverijen de wijnliefhebbers en professionals te verleiden extra wijn te kopen voor een feestelijk einde van het jaar.

Wijn als relatiegeschenk doet het doorgaans goed, maar de opkomende lobby voor minder of zelfs geen alcohol zet de verkoop onder druk. Ook de snelle opkomst van witte en roséwijnen verrast veel wijnverkopers.

De wijn- en gastronomieprofessionals kunnen naar de proeverijen van de bekende importeurs gaan. Ik tel al zes proeverijen die in Amsterdam of Haarlem worden georganiseerd. Amsterdam blijft het ontmoetingspunt voor handel en producenten.

Waarom Amsterdam en niet in een andere stad in Nederland? De verklaring is eenvoudig. De organisatoren wonen in de hoofdstad, dus waarom zou je dan voor Rotterdam of Utrecht kiezen?. Ook een belangrijke verklaring voor de keuze is de bekendheid en makkelijke bereikbaarheid van buitenlandse wijnproducenten die met de trein reizen en ook kunnen ze na een vlucht op Schiphol snel zaken doen.

Zo krijg je het gevoel dat Holland belangrijker is dan Nederland. In een tijd waarin de wijnbranche het financieel moeilijk heeft, houden de organisatoren zich vast aan de welwillendheid van de professionals die of met de auto komen of met de trein reizen, met veel tijdverlies en kosten.

Ik vraag me af wanneer de arrogantie van de organisatoren onder druk van minder bezoekers zal afnemen.

Jan Rook

Reacties