Column: Spaanse champagne

Het is weer zover. Commercieel ‘meeliften’ op prestigieuze namen is een bewuste marketingstrategie aan het worden waarvan de bedenkers hopen dat hun goedkope wijnen een extra boost in de verkoop krijgen.

Zo liet afgelopen zondag de slechtste interviewer van Nederland Harry Mens in zijn programma Business Class op aangeven van wijnhandelaar Wietze Snaak zich na diens ‘voorzet’ over de wijnen van het Rhône-gebied de naam Châteauneuf-du-Pape ontvallen. De betreffende aanbieding betrof een wijn van de Ventoux die in een prijsklasse van inkoop ongeveer 4 euro kost.

Riskanter is het gebruik van de naam ‘Champagne’. Het is bekend dat de ‘bewakers’ van de beschermende herkomstbenaming als een bok op de haverkist zitten. Zelfs een dorpje met de naam Champagne in Zwitserland kreeg de champagnejuristen achter zich aan. Kennelijk is het bedrijf achter de promotie van Astrid & Thérèse niet bang voor de hoeders van de naam Champagne. De dames bevelen nu een Spaanse ‘champagne’ aan. Volgens  Astrid & Thérèse wordt de mousserende wijn precies gemaakt als champagne. Astrid mag wat mij betreft haar vinologendiploma inleveren. Volgens mij begint de eerste les op de Wijnacademie met druivenrassen. Dat cava van gans andere druivenvariëteiten wordt gemaakt wordt ter wille van de verkoop maar even vergeten.

Het is weer wachten op de volgende ‘blooper’ van de dames zoals vorig jaar met de promotie ‘Een Bourgogne die geen Bourgogne is’. Bron: klik hier.

 

Reacties