Michelin persbericht: MICHELIN gids Nederland 2016

PERSINFORMATIE

Drunen, 7 december 2015

De MICHELIN gids Nederland 2016: stabiliteit als teken van succes Michelin onthult vandaag de selectie van de MICHELIN gids Nederland 2016 met één nieuw tweesterrenrestaurant en zeven nieuwe restaurants met een ster. Stabiliteit is dit jaar het sleutelwoord in Nederland. Geen enkel restaurant verliest in de nieuwste MICHELIN gids een ster en dat mag uitzonderlijk genoemd worden. 107 Nederlandse restaurants hebben één of meerdere sterren, een record. “Dit wijst op de positieve evolutie die de Nederlandse gastronomie nu al even doormaakt. De chefs kijken vooruit en bouwen met vakmanschap voort aan de ontwikkeling van de Nederlandse culinaire cultuur”, aldus Michael ELLIS, Internationaal Directeur van de MICHELIN gids.

De grote voorbeelden hiervan zijn en blijven De Librije (Zwolle) en De Leest (Vaassen), die allebei hun mmm behouden. Wie in de 2016 editie ook een speciale vermelding verdient, is De Kromme Dissel (Heelsum), want zij behouden als eerste Nederlands restaurant voor de 45e keer hun m. Al die jaren zijn ze blijven evolueren en hebben ze zich telkens weten aan te passen, met behoud van kwaliteit. Van stabiliteit gesproken!

De Groene Lantaarn (Zuidwolde) sluit zich dit jaar aan bij het selecte kransje restaurants dat mm heeft. Chef Jarno Eggen weet met zijn typerende creativiteit en technische bereidingen intense smaken heerlijk te laten samenspelen. Dat de prijs-kwaliteitverhouding er fantastisch is, ook a la carte, maakt de omweg echt waard.

Zeven restaurants krijgen voor het eerst de felbegeerde m. Opvallend is dat verschillende nieuwe sterrenzaken tot een hotel behoren. Zo kan men bij Het Roode Koper (Leuvenum) genieten van een heerlijke harmonie van sterke smaken alvorens de prachtige kamers op te zoeken. Dat scenario kan ook bij De Heeren van Harinxma (Beetsterzwaag), waar de chef zeer bewerkte gerechten serveert die wel eens kunnen verrassen. Bij De Swarte Ruijter (Holten) geniet men dan weer van mooi ogende gerechten die de verwachtingen volledig inlossen dankzij uitgesproken smaken.

De nieuwe sterren delen ook charme als kwaliteit, dat bewijst onder meer het prachtige Joelia (Rotterdam). Mario Ridder toont er nog maar eens zijn kunnen met een keuken die niet té bewerkt is en subtiele parfums met intense smaken verenigt. De opvolger van De Zwethheul, het gerenommeerde restaurant waar chef Ridder jarenlang kookte, valt eveneens in de prijzen. Aan de Zweth (Schipluiden) sleept een m in de wacht dankzij gerechten die bol staan van diepgaande smaken. Power vindt men ook in de gulle productkeuken van Strandlodge (Winterswijk) en de creatieve bereidingen van Zarzo (Eindhoven).

Deze gids beloont eveneens 133 Bib Gourmand restaurants (die in de gids aangeduid zijn met het symbool =), waarvan maar liefst 25 nieuwkomers. Het keuzemenu onder de 37 euro, met gerechten waarin seizoengebonden producten de hoofdrol spelen, is de basis waar iedereen zich aan houdt. Maar de chefs bouwen daar elk op hun eigen manier op voort. Ze bewijzen hoe rijk en divers de gastronomie in Nederland wel is.

De MICHELIN gids Nederland 2016 is te koop vanaf 10 december voor de prijs van € 21,95 in Nederland. In deze nieuwste editie vindt u 1.253 adressen, namelijk 557 hotels (waaronder 36 gastenkamers) en 696 restaurants waaronder: * 107 sterrenrestaurants,  2 *** restaurants, waarvan 1 nieuw ** restaurant en  7 nieuwe 1* 133 Bib Gourmand restaurants, waaronder 25 nieuwe

Over de MICHELIN gids

Al ruim een eeuw biedt de collectie MICHELIN gidsen haar lezers een selectie van de beste restaurants, hotels en gastenkamers over de hele wereld. Er zijn 25 verschillende MICHELIN gidsen die 24 landen en 4 continenten omvatten.

De inspecteurs van de MICHELIN gids zijn altijd op zoek naar nieuwe adressen, waaronder zeldzame parels. Dagelijks testen ze allerlei verschillende bedrijven en soorten keukens. Ze zijn anoniem, gedragen zich als gewone klanten en betalen altijd hun rekeningen. Maar ze beoordelen elk bord op een professionele wijze. Daarbij hanteren ze altijd de volgende vijf criteria: de kwaliteit van de geserveerde producten, de persoonlijkheid van de keuken, de beheersing van kooktechnieken en smaken, de prijs-kwaliteitverhouding en de consistentie. De beste restaurants krijgen een Bib Gourmand of sterren. Deze onderscheidingen berusten enkel op de kwaliteit van de keuken en worden altijd door de inspecteurs gezamenlijk toegekend. Comfort en service worden apart vermeld.

Met de MICHELIN gids Nederland 2016, helpt de Michelin Groep nog steeds miljoenen reizigers. De missie die de gids bij zijn totstandkoming in 1900 had, is nu nog steeds de missie van de Michelin Groep, namelijk “Beter op Weg” gaan.

Perscontact Michelin: Simine Zijm Tel: + 32 (0)2 274 46 80 GSM: +31 (0)6 51 35 28 71

E-mail: simine.zijm@nl.michelin.com Ellen Neukermans

Tel: + 32 (0)2 274 46 81 GSM: +32 (0)473 73 42 72

E-mail: ellen.neukermans@be.michelin.com

Reacties