In deze drie maanden voor de jaarwisseling moeten de gastronomie en wijnbranche alle zeilen bijzetten om het jaarresultaat van 2025 een positief beeld te geven.
Dat is geen sinecure, omdat allerlei veranderingen een makkelijke verkoop bemoeilijken. Ik weet nog dat de verkopers met een pakket aan kortingen en gratis acties de klanten moesten overtuigen om veel te kopen. De auto van de verkopers werd volgeladen en de ‘verkoopfeesten ‘konden beginnen.
Hoe anders is de situatie nu. Veel wijnverkopers moesten een andere baan gaan zoeken, de verkoop direct aan de klant verminderde. De handel is duidelijk in een transformatie. De aanpak van de verkoop direct aan de klant is – ondanks een goed klantenbestand, minder door de sterke opkomst van internet waar de aanbiedingen direct naar de consument voorop staan.
De wijnconsument is minder bereid om de wat duurdere wijnen te kopen en wil geen gesjouw met de doos. De hoge parkeerkosten zijn vaak ook een barrière. De retailfunctie is minder geworden.
De gastronomie heeft de grote wijnkaart in de prullenmand gegooid en concentreert zich op beperkt aanbod met wijnen (ook niet-alcoholische) voor een redelijke prijs.
Het zal een lastige drie maanden worden. Wij van Wijnplein kunnen met uw aanbiedingen via een banner met eigen logo de bekendheid stimuleren. (zie banner voorpagina)
Laten we hopen dat het goed komt en luisteren naar cabaretier Wim Kan die jaren geleden met de jaarwisseling jaren de aanwezigen voor de keuze stelde:
Gelukkig Nieuwjaar of Gelukkig… Nieuwjaar.
Jan Rook

