Column: De Helikopterblik

Met de helikopterblik overzie je de situatie in de wijnbranche. Nederlandse wijnhandelaren zijn te vaak bezig met zaken die de eigen handel betreffen en zien (nog) niet wat boven hun hoofd hangt.

De hele distributieketen gaat op zijn kop. Producenten komen voor de vraag staan hoe te handelen nu de branche door globalisering gaat veranderen. Consumenten en gastronomie kunnen nu wereldwijd een bestelling plaatsen en aan huis laten afleveren. Nederlandse wijnimporteurs zullen afspraken moeten maken met producenten welke wijnmerken “beschermd’ kunnen worden.

Parallelimport staat voor de deur en zetten de marges op wijn verder onder druk. Het is nu al gemakkelijk om via een handel in een ander land merkwijnen in te kopen voor een lage prijs. De consument en inkopers zal het worst zijn om de wijnen in Nederland in te kopen.

Natuurlijk werpen de handelaren tegen, dat bij de wijn een verhaal hoort. Dat het verhaal in het Engels via een buitenlandse site eenvoudig te lezen is geen probleem in Nederland. We krijgen in dit decennium heel wat over ons heen. De wijnconsument verandert snel en alcohol zal verder onder druk komen te staan. De Nederlandse wijnbranche zal een strategie moeten bedenken.

Reacties