Column: De Beleving

“Heineken refreshes the parts other beers cannot reach”. Met deze slogan veroverde de Nederlandse brouwer de Amerikaanse markt. Het is jaren geleden, maar dit voorbeeld zou in de wijnwereld aan het denken moeten zetten.

In onze branche wordt teveel gecommuniceerd over de technisch/analytisch kant van de wijn. Een bekend magazine staat bol van de wijn met alle details. Het betreffende blad verliest abonnementen en probeert dat met een website met te lange verhalen waar de consument geen tijd voor heeft. Je kunt lezen hoe goed de redactie de technische kant van wijn beheerst. Wie aan de proeverijen van het magazine deelneemt blijft onduidelijk. Mousserende wijnen uit België, wie is geïnteresseerd?

In de gastronomie kreeg ik een voorbeeld van een slechte beleving. Op de kaart van Van der Valk koos ik de “klassieke schnitzel”. Wat ui fr keuken kwam had niets te doen met het bestelde gerecht. Aan de bovenkant leek het een schnitzel met daar onder een vette vleessubstantie. Een student MBO Horeca zou het beter kunnen. Waar blijft het ‘echte’ gerecht? Heel lang gelegen kreeg je een echte schnitzel met een plakje citroen met daarop een gedraaide ansjovis met kappertjes.

De beleving is verbonden met een verwachtingspatroon.Wie dit niet begrijpt kan beter een ander vak gaan uitoefenen.

Reacties