Onafhankelijke wijnjournalistiek?

Wijnplein wenst u het beste voor 2023. Onze site bestaat nu 26 jaar en is daarmee de eerste en oudste wijnsite van Nederland.

Helaas moesten we het afgelopen jaar afscheid nemen van collega John Bindels. Voor zijn overlijden hadden we contact met hem, omdat hij vond, dat de partner van Wijnwijs zijn oor teveel wilde laten hangen naar de commercie.

Na het overlijden van John probeerde zijn partner een wijnjournalist te vinden die de content van Wijnwijs zou kunnen verzorgen. Als tegenprestatie zou die wijnreizen (op uitnodiging) mogen maken… Inmiddels heeft het de schijn ervan, dat de teksten door een groot PR-bureau worden aangeleverd. Bronvermelding is uiteraard niet gewenst omdat dan de commercie er te dik op ligt.

Port 40 jaar

Een website die over wijn publiceert en ook presentaties voor producenten verzorgt, kwam in actie toen een televisieprogramma de vermelding van Port 40 jaar aan de kaak stelde. De hoofdredacteur van de betreffende wijnsite kwam in actie en presenteerde een technisch verhaal over 40-jaar oude port waarin hij de kwalificatie verdedigde met een uitgebreid gedetailleerd verhaal. Het was alsof hij de portproducenten in bescherming wilde nemen. Misschien was de tv-uitzending wat gechargeerd, maar de ‘onafhankelijke’ wijnsite laadt de verdenking op zich dat de producenten belangrijker zijn dan een heldere communicatie naar de consument.

Red sherry

De genoemde site publiceerde ook een artikel met als kop: ‘Hoe redden we sherry in Nederland? Alsof het de taak van een journalist is om de productie en verkoop van sherry te redden. Een neutrale kop zou zijn: ‘Waarom wenden consumenten zich af van sherry?

Journalisten pesten

Tot slot een sterk staaltje van (onafhankelijke) wijnjournalisten pesten. Wij volgden de belevenissen van een Nederlands echtpaar in Chili dat volgens de uitzendingen met wijn helemaal had gemaakt. Aangezien wij familie in Chili (mijn vrouw is oenoloque) hebben en daar regelmatig verblijven konden we mooie praatjes die op tv kwamen snel doorprikken. Het ‘succesverhaal’ was volgens Humberto Tan (in zijn praatprogramma) een mooi staaltje van Nederlands koopmanschap… Dat op de achtergrond een van de grootste Nederlandse importeurs aan de touwtjes trok zou iedere insider direct duidelijk worden.

45.000 bezoekers


Het gevolg van deze ‘soap’ was een enorme belangstelling voor het kritische artikel van Wijnplein. Maar liefst 45.000 bezoekers kwamen op 1 dag op Wijnplein. De importeur en de programma makers van het commerciële tv-station waren ‘not amused’.

Deurwaarders

Ik kreeg drie deurwaarder-kantoren achter me aan. Ze claimden geld voor het schenden van de rechten op 2 foto’s die zes jaar daarvoor op internet stonden… Een van het front van de Raad van State en een van een champagnefles. De foto van de Raad van State is rechtenvrij (zoals bijvoorbeeld een foto van het Binnenhof) en de champagnefles is op google doorgaans rechtenvrij zoals honderden foto’s van champagneflessen. Niet het kritische verhaal van Chili was het mikpunt, want daaraan willen de betreffende commerciële tv-station en importeurs hun handen niet branden.

Onafhankelijke wijnjournalistiek


Onafhankelijke wijnjournalistiek staat onder druk. De crisis laat zich ook voelen in de wijnsector. Een groot PR-bureau gaat ervan uit dat de journalisten wel naar de door hun georganiseerde wijnpresentaties komen. De serieuze pers is niet meer te porren. De reiskosten naar voornamelijk Amsterdam, de verloren uren, het schrijven van het artikel en het bewerken van de foto’s trekken een te grote wissel op de tijdbesteding en portemonnee van een professional. Het PR-bureau int het geld van de opdrachtgever en gaat ervan uit dat de echte wijnprofessionals om niet komen en tijd genoeg hebben om de publicatie vorm te geven.


De wijnjournalistiek wordt ten grave gedragen. Serieuze en onafhankelijke publicaties verliezen terrein ten gunste van de commercie in de Nederlandse wijnsector.

John Bindels zou zich omdraaien in zijn graf.

Reacties