In Amsterdam bevindt zich een bedrijf met een ‘multicultureel evenement’ waarbij wijnmaken een centrale rol speelt. Chateau Amsterdam (CA) noemt zich een ‘Urban Winery’. Ze gaan er prat op dat ze samenwerken met wat ze noemen ‘geliefde druivenboeren’ uit heel Europa.
Zelf zeggen ze dat ze net even anders dan de traditionele wijnbedrijven werken. De druiven worden vervoerd in plaats van wijn om wat CA noemt het productieproces dichter bij de mensen te brengen… CA: ” Daarnaast geeft het maken van wijn op neutrale grond ons ook de unieke kans om alle druifsoorten, landen en stijlen samen onder één dak. Dat brengt de mogelijkheid met zich mee om te innoveren en experimenteren met nieuwe smaken en technieken en de mensen dichter bijelkaar te brengen”.
Op dit initiatief valt wel wat af te dingen. De teksten zijn behoorlijk ‘opgeblazen’ . Zo praat men over druifsoorten en ‘neutrale’grond. Verder worden landen en stijlen onder 1 dak gebracht. Dat een druif een bepaalde stijl heeft is het bewijs dat men niet gestoord wordt door kennis van zaken.
Uiteraard is de verkoop van wijn een belangrijk onderdeel van CA. De meeste wijnen worden aangeboden voor een prijs van 10 euro of meer. Dat lijkt me een leuke marge. Op het etiket staan de gebruikte druivenrassen en daaronder ‘urban winery’.
De naam ‘Urban Winery’ wordt bijvoorbeeld gebruikt in het Australische Sydney. Daar zit men echter geen honderden kilometers van het productie gebied van druiven.
Waar in de Nederlandse wijnwereld veel belang aan wordt gehecht is ‘authenticiteit’. De koper van CA moet het doen met de bijvoorbeeld exportlanden zoals Spanje en Italië.
Chateau Amsterdam gebruikt de wijn als onderdeel van het horecagebeuren. Misschien is dat een nieuwe trend. Erg vrolijk word ik er niet van. Misschien kan een ‘echte’ wijnmaker voor een beter concept zorgen. Maar zelfs Michel Rolland is niet in staat om de stijl van en wijn te benoemen door een druif te proeven.
Foto: Tripadvisor Urban Winery Sydney.