Drie Nederlandse gezinnen gingen vorig jaar naar Chili om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Aangezien ik regelmatig met mijn Chileense partner in dit land verblijf, keek ik met belangstelling naar enkele uitzendingen.
Van de organisatie (RTL) kregen de drie families 75.000 euro en een stukje grond op circa 20 km van de Chileense kust. Op de plek aangekomen troffen ze drie houten huisjes waar ze de maanden zouden moeten doorbrengen.
Een van de drie families namelijk het gezin Pos, kwam op het idee om wijn te gaan exporteren. Ze werden niet gestoord door kennis van zaken. Zo zagen we een aflevering waarin ze 4 aangekochte mousserende wijnen aan het proeven waren. Er was niet veel voor nodig om te zien dat het proeven van wijn niet erg professioneel werd aangepakt.
In een andere uitzending bezochten ze het wijnbedrijf van Santa Cruz. Meer een kleine Efteling (met kabelbaan) producent van middelmatige wijnen. De eigenaar van het wijnbedrijf bezit ook het grootste hotel en casino in Santa Cruz. Deze man is een bekende in Chili, omdat hij zijn vermogen o.a. bij elkaar verdiende met wapenhandel aan Sadam Hussein. Toen bij hem kanker werd geconstateerd kon hij voor behandeling niet naar de Verenigde Staten, omdat daar een opsporingsbevel was uitgevaardigd. De Pos-familie wist waarschijnlijk ook niet dat de eigenaar een ‘bekende’ van de Amerikaanse justitie is.
Waarom de heer en mevrouw Pos juist voor mousserende wijnen koos, blijft onduidelijk. Aanvankelijk gaf men de naam voor hun bubbels ‘Posseco’ . Leuk bedacht, maar juridisch niet haalbaar. Dit type wijn is niet bepaald het vlaggenschip van wijnland Chili. Waarschijnlijk volgde de bekende Nederlandse wijnverkoper Wijnvoordeel de ontwikkelingen.
Zij boden ‘hulp’ en zagen als slimme verkopers de mogelijkheden van een wijn die op televisie zoveel aandacht kreeg. Mevrouw Pos kwam in haar beste jurk naar een wijnzaak in Santiago waar ze onder leiding van een Chileense wijnexpert de keuze voor een mousserende wijn maakte. Mijn gevoel zegt, dat Wijnvoordeel toen al om de hoek kwam kijken.
Wijnvoordeel zat ondertussen ook niet stil en bereidde de komst van de nieuwe wijn op haar site voor met de naam: de Familie Pos Collection. Een duidelijke ‘trouvaille’ waar Wijnvoordeel commercieel sterk in is.
Inmiddels staan op allerlei (internet) reclames van Wijnvoordeel de mousserende wijn van Pos. Om de potentiële koper over de streep te trekken, wordt de wijn als volgt aangeprezen:
“Eigenlijk hoeven we natuurlijk maar één ingrediënt van onze bubbels te benoemen en dat is SMAAK. Maar omdat wij weten dat een luxepoes soms net dat beetje extra kan waarderen, verleiden we je graag met woorden van experts. Die zouden je vertellen dat de druiven met de hand zijn geplukt en met veel zorg zijn geselecteerd en daarna gezelschap van fruitige aroma’s als de grapefruit, Granny Smith appels en tropisch fruit kregen”.
Dit zijn dan de woorden van de zgn. ‘experts’. Niets over druivenvariëteit, niets over de methode waarmee de wijn mousserend gemaakt is…
In het televisie programma van Humberto Tan (Late Night) vertelde mevrouw Pos dat er in 1 week 15.000 flessen zijn verkocht. Ze vertelde er niet bij dat dit door de inzet van Wijnvoordeel tot stand is gekomen.
Voor de snelle beslisser van deze fantastische wijn (7,99) die in juli op de markt komt heeft men het volgende bedacht: Zeg ja en vier mee
“Zeg ja en maak als een van de eerste snelle bestellers kans om aanwezig te zijn bij de officiële lancering van deze wijn uit de Familie POS Collection. Wil jij een vet feest op een nog geheime locatie in Nederland niet missen? Dan weet je wat je moet doen”.
De haast onschuldige aanpak van de selectie en export voor hun houten huisje in Chili van hun mousserende wijn heeft met de komst van Wijnvoordeel – die het merk Family Pos Collection – nu opbouwt en verkoopt een merkwaardige wending gekregen.
Het motto is: “Het maakt niet uit hoe ze over je praten, als ze maar over je praten”. Van de opbrengst zal de heer en mevrouw Pos zeker een wijncursus kunnen betalen.
Jan Rook
Meer: klik hier Meer: klik hier Meer: klik hier
Vorige column: klik hier