Column: Gemengd wijnproeven?

De aankondigingen van wijnproeverijen komen na de zomervakantie weer opgang. Dat de wijnwereld inmiddels is veranderd is kennelijk nog niet door de branche doorgedrongen. De horecaprofessionals komen minder vaak naar dergelijke evenementen. De handel verschuift. Wijninkopen vindt steeds meer via internet plaats. Het jaarlijks uitje voor de horeca- en retailprofessionals is veranderd. Waarom zou je een eind rijden als je de betreffende wijnproducent en importeur direct kunt benaderen?

Een bekend wijnblad organiseert voor het champagne-instituut presentaties waar zowel wijnamateurs als professionals welkom zijn. De gewone wijnliefhebber moet wel betalen voordat het champagnefeest kan losbarsten. Voor 35 euro kan de amateur een seminar volgen en daarna het ‘geestrijke vocht’ te beleven. Dat échte’ professionals uit handel en horeca zijn ‘not amused’ om tussen het gedrang van amateurs te moeten proeven.

Een blad dat trots vermeldt dat ze onafhankelijk journalistiek bedrijven zou in mijn ogen niet het verdienmodel moeten uitbreiden met de organisatie voor commerciële belanghebbenden zoals het Champagne-instituut . Dat dit voor het magazine belangrijk is ligt voor de hand, omdat papier steeds minder wordt gebruikt en abonnementen niet meer aantrekkelijk zijn.

Los daarvan is op internet alles te lezen wat een wijnprofessional nodig heeft. De vele wijnbeoordelingen van bijvoorbeeld de Britse The Drink Business vinden vaak o.l.v. een Master of Wine plaats en de beoordelaars zijn relatief jong, goed opgeleid, ervaren en talrijk.

Gemengd wijnproeven van amateurs en professionals is een noodgreep om toch maar zoveel mogelijk geïnteresseerden te trekken. De organisatie kan tevreden zijn met een goede opkomst, maar toont daarbij het gebrek aan feeling voor de professionals.

Reacties