Column: De wijnhandel heeft het moeilijk

Er zijn signalen dat de Nederlandse wijnhandel in zwaar weer verkeert. Wie de crisis heeft overleefd, wordt nu geconfronteerd met een krimpende vraag, sterke concurrentie, een personeelsbezetting die nog vaak van vóór de crisis stamt, een Voedingscentrum dat de consumptie van wijn afraadt en een sterk opkomende wijnverkoop via internet.

Het aantal vacatures is de wijnhandel is tijdens en na de crisis afgenomen. Wie nu 50+ is en als wijnspecialist en verkoper werkt, moet voor zijn baan vrezen. Drie Nederlandse ‘wijncoryfeeën’ hebben dit onlangs aan den lijve ondervonden. Coen Pollaert, een van de beste Nederlandse wijnprofessionals (bekend om zijn idee van de ‘onbewogen spiegel’) werd na sluiting van de gastronomiepoot van Jean Arnaud naar De Bruijn Wijnkopers getransfereerd. Daar moest hij na 2 jaar zijn biezen pakken, omdat de firma De Bruijn hem geen vaste baan wilde aanbieden. Pollaert mocht zijn zorgvuldig opgebouwde netwerk van goede relaties voor De Bruijn in te zetten, maar werd daarna ‘afgeserveerd’. Ook de bekende sommelier/gastheer Chang-Ta-Cheng (de pionier van wijn in de Chinese gastronomie) verloor zijn baan en ‘last but not least’ Karel Elhorst (58) oprichter en directeur van Twentsch Wijnhuis kon na 20 jaar vertrekken.

De eerder genoemde Jean Arnaud, groot gemaakt door de alom geprezen Joop van de Kant, moest met lede ogen toezien hoe zoon Jean-Marc het bedrijf niet op de rails kreeg. De gastronomie werd afgestoten en de relatie met de keten van Gastrovino beëindigd. Het bekende Tilburgse wijnhuis dreigde ten onder te gaan. In januari stuurde Jean Arnaud een ‘mysterieus’ persbericht waarin op korte termijn een samenwerking met een ander bedrijf werd aangekondigd. Deze week verwacht ik dan eindelijk het persbericht, waarin zal staan dat Jean Arnaud samen met en Levert & Schudel onderdeel van Unique Holland van Anton Bongers zullen worden.

Het positioneren van de wijnhandel in Nederland doet mij de wenkbrauwen fronsen. Zo kwam Kwast Wijnkopers in het ‘poenerige’ televisieprogramma van Harry Mens (Business Class)  met een promotie van Gaja en zoon Martijn mocht in hetzelfde programma een trend naar roséwijnen aankondigen. Jaap Kwast, bekend om zijn warme vriendschap met De Telegraaf, nodigde de man van het Stan Huygens Journaal uit om mee naar Zuid-Afrika te gaan om daar zijn traditionele lunch met wijnvrienden te verslaan. Het resultaat: een artikel ‘in de krant van wakker Nederland’ op nota bene maandag met weinig aandacht voor wijn en Kwast Wijnkopers. In het programma ‘Business Class’ trad meerdere keren Wietse Snaak van Jos Beeres op waarin hij een kistje wijn met 6 flessen voor 50 euro promootte. In een programma waarin de beleggers – tuk op het geld van rijke Nederlanders – over elkaar heen struikelen en projectontwikkelaars hun kapitale huizen van minstens vijf ton en meer dan een miljoen aanprijzen komt Wietze Snaak met een kistje wijnen van 50 euro…

Terug naar de wijnhandel en internet. Twee  dingen vallen op. De reguliere wijnhandel lijdt onder de toenemende invloed van wijnverkopers op internet. Xavier Kat de baas van Okhuysen, vertelde een collega dat hij veel last van De Wijnbeurs en Wijnvoordeel heeft.

De noodzaak om op internet een goede (verkoop) site te hebben is nu wel tot de wijnhandel doorgedrongen. Maar met een mooie site en een virtuele winkel ben je er nog niet. Je moet op internet ‘traffic’ genereren en hier knelt de schoen. Het is al lastig genoeg om in een krimpende en sterk concurrerende markt rendement te halen. Dan blijven er weinig middelen over om de site onder de aandacht van een interessante doelgroep te brengen. Het Nederlands spreekwoord ‘de kost gaat voor de baat uit’ is hier van toepassing.

Conclusie: zorg voor een goede site met een verkoopmodule en plaats die met een banner op een onafhankelijke wijnsite. Wijnplein zou als platform kunnen functioneren. We zouden een top-10 van Nederlandse traditionele wijnhandels kunnen maken waarbij met een banner de bijzondere wijnaanbieding wordt gepromoot.

Wil de traditionele wijnhandel een vuist maken tegen de vaak misleidende, agressieve promotie van De Wijnbeurs en Wijnvoordeel, dan zal men zich duidelijker moeten opstellen en kiezen voor een platform waar wijnkopers en wijnverkopers virtueel elkaar ontmoeten.

Reacties: reacties@wijnplein.nl

Jan Rook

Reacties